Jetblast og dykkerkurs

Søndag kveld og igjen har vi lagt ei innholdsrik uke bak oss. Det er utrolig hvor mange inntrykk man kan suge til seg om man bare er innstilt på det. Høydepunktene for min del er noe så enkelt som å gå tur på backroad(den indre veien som går rundt øya). Nyte syne av grønne palmer, banantrær og papayatrær. Høre hanene som galer, hundene som bjeffer og grisene som grynter. Annerledes lukter. En helt spesiell atmosfære. Om jeg er aldri så glad i den turkise lagunen tror jeg faktisk at det er gåturer langs backroad jeg kommer til å savne aller mest når vi er vel tilbake i Norge igjen.

Denne uka har bydd på mer spennende ting enn gåturer langt backroad for Geir sin del. Han har lenge hatt lyst til å prøve å dykke, men det har liksom aldri passet helt på feriene våre. Siden vi har sånn tålig god tid her fant vi ut at han like godt kunne slå til med dykkersertifikatet først som sist. Denne uka har to dager gått med til dette, og så tar han siste kursdag i morgen. Og allerede etter to dykk er han helfrelst, jeg erter ham med at han høy på dykking;)

Dykkerkurset startet på mandag, med kurstid fra halv ni til halv fem. Jeg tok med meg ungene(unntatt skolejenta Selina da) på trilletur til byen. Tur til lekeplassen og is på vei hjem og vips så gikk timene og vi var hjemme akkurat til skoleslutt.

All verdens med tid når pappa er på dykkerkurs, da kan vi ha lekestopp langs veien.

På kvelden tok vi en tur ned på stranda. Lavvann og solnedgang, nydelig kveld:)

No words needed
Idyll
På vei hjem etter en fin strandtur i solnedgang
Tirsdag og ny lang kursdag for Geir. Og febersyk Selinamor:( Hun ble liggende på sofaen hele dagen, og vi holdt oss for det meste rundt dørene. Vi trillet inn til byen i den tida Geir forventet at han skulle komme tilbake fra dykkingen, bra timing gjorde at vi så dykkerbåten på vei inn akkurat i det vi ankom kaia. Geir steg opp fra båten med stjerner i øynene og konstaterte at dette burde jeg også prøve! jeg tror jeg holder meg til snorkling jeg;)

Selina ble hjemme fra skolen på onsdag også, hun var ennå ikke helt i form og hadde sovet dårlig. Hun ble heldigvis bedre utover dagen og var i såpass god form at vi senere på dagen kunne ta en strandtur til Muri.

Muri beach

Torsdag ble det lekeplasstur på oss andre mens Geir var på padling. Vi tok oss en svins for å se på Picton Castle også, ei stor skute som ligger i havn her ei ukes tid.

Legg til bildetekst

Legg til bildetekst
Legg til bildetekst
Fredag og ny båt å fotografere! Denne dagen var det ingen ringere enn The World som gjestet Rarotonga. Forrige gang vi så den lå den til kai i Kristiansand og var relativt nybygget tror jeg.

Legg til bildetekst
Lørdag ble det som mange lørdager før en tur på markedet. Vi fikk shoppet litt og kjøpt oss shave-is og milkshake. På ettermiddagen var det padling for Geir igjen, men denne gangen var treningen flyttet til et annet sted på øya og foregikk inne i lagunen pga røff sjø utenfor revet. Vi ble med slik at ungene kunne bade og leke på stranda mens Geir padlet. Mathea hadde sovnet i bilen på vei til stranda, så vi løftet henne over i vogna så hun kunne sove videre. Hun våknet etter sin sedvanlige halvtime, men var lite fornøyd med tilværelsen. Det endte med at hun sovnet på armen min igjen, og mens jeg satt der med henne fikk jeg en følelse av at hun var varmere enn hun burde til tross for solsteiken. Og hun sov og sov... To timer ble det totalt, og en frisk Mathea sover ikke i to timer på dagtid. Det har hun vel knapt gjort siden hun var fire måneder og begynte å avspise oss med en halvtime om gangen. Det ble en kveld med ei slapp, febersyk minstejente. På det meste var feberen oppe i 39,6, men etter en paracet gikk den heldigvis ned. Og utrolig nok sov hun ganske bra på natta, og når morgenen kom vår hun i mye bedre form:)

Utrolig skjønne kattunger i et bur på markedet. Mathea var helt frelst!
Padletrening
Febersyk minstejente, godt pappa ordnet vifte til oss;)

Søndag begynte med gråvær. Geir og jeg tok oss en trilletur med Mathea, mens de andre var igjen hjemme. Deilig start på dagen.

Legg til bildetekst
Etterpå ble det en tur til bassenget på Club Raro, og deretter var det tid for Jetblast! Flyplassen (ikke minst rullebanen) ligger veldig nær sjøen med veien som eneste skille. Langs denne veien kan man stille seg opp og flyene går inn for landing rett over hodet på oss. Dette er en "turistattraksjon", og vi var sikkert 30 stk som hadde stilt oss opp for ti sekunders spenning. Vi var litt usikre på hvordan det ville oppleves for Mathea, vi visste jo ikke hvor høy lyden ville være eller hvor sterkt lufttrykket ville bli. Vi tok allikevel sjansen på å ta henne med da ingen av oss ville bli i bilen med henne;)  Det gikk heldigvis helt fint! Det var mektig å se det store flyet med kurs rett mot oss, men jeg hadde forventet at lufttrykket skulle være sterkere og lyden høyere. Det gikk så fort, og før vi visste ordet av det var det over. Dette skal gjentas igjen ved første anledning! Hvis dere søker på Jetblast Rarotonga på youtube kan dere se hvordan dagens opplevelse var. 

Vi venter i spenning...
Og her kommer flyet rett mot oss. Resten ble filmet.

Etter at vi hadde fått Jetblastet oss var vi på typisk norsk ettermiddagsbesøk med vafler, brownies og is hos Grete( den norske dama som bor fast her). Koselig!

Legg til bildetekst
Mathea har blitt 15 måneder nå, og stor jente! Utrolig hvor mye hun har forandret seg på den tiden vi har vært borte. Jeg føler at vi reiste avsted med en baby og nå er det lite som minner om baby 
lenger... Hun vil gjøre det samme som søsknene sine og springer etter dem. Hun har en meget sterk vilje og klarer godt å formidle hva hun vil og ikke vil. Det kommer stadig nye ord, og de siste dagene har hun også begynt å sette sammen ord. Tidligere i dag kom hun gående med en tom isboks til meg og bablet i vei om denne, jeg sa sikkert til henne "ingen is, den er tom". Hun svarte da med å se på isboksen og si "nei den". Og tidligere i uka plukket hun en blomst til meg, den aller første blomsten fra Mathea<3

I full fart mot meg...

...med en blomst til meg<3

Påskegodis har vi også fått handlet inn, noe vi fikk tips om å gjøre i god tid før påske for som oftest er de helt tomme for dette når påsken kommer. Malene synes det er vanskelig å spare godiset, det er jo så fristende når sjokoladen et pakket inn som små egg:)

Det som preger nyhetsbildet her på Rarotonga er hovedsakelig to ting. Det ene er et vannprosjekt til mange millioner som skal startes nå. Det er flere som er motstandere av dette prosjektet og det har vært mange leserinnlegg i avisen. Leserinnlegg har det også vært rundt toppsak nr to, økte skatter. 1 april steg momsen på varer med  2,5 %, og ting er jo ikke akkurat billig her fra før... Virker som det er en del misnøye rundt om ja! Klager gjør vi jo i Norge også, men spørs hvor mye vi egentlig har å klage over... 

Om tre uker er vi på vei hjem og det begynner dermed  å nærme seg nytt USA-opphold igjen også. Vi må kanskje begynne å detaljplanlegge dette litt mer også. Alle overnattingssteder er jo booket, så de store linjene har vi jo. Om noen har et eller annet tips som vedgår strekningen L.A- Las Vegas- Hoover Dam- Williams- Grand Canyon- Seligman/Kingman/Oatman- L.A så tas tips i mot med takk. Det samme med universal studios:)

God førpåskeuke og palmehelg til dere:) Her er skjærtorsdag siste dag før påske på skole og i barnehage, så vi drøyer påsken en stund til;)





































Kommentarer

  1. Åh, blomst fra Mathea og greier <3

    Nå begynner det å bli på tide at dere kommer hjem igjen altså! Vi gleder oss jo så til å se alle sammen igjen.

    Er så gøy med så mange bilder, og Mathea ser så stor ut, blir spennende og treffe henne igjen :)

    SvarSlett
  2. Hehe, må visst snart innfinne oss hjemme skjønner jeg! Mathea har absolutt blitt større, det merker dere nok godt:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dager i USA og starten på vårt Rarotongaliv

Litt mer om paradisøya vår, og vår siste dag der

Ikke alt er rosenrødt