To uker igjen og norsk familie på øya

Ny uke bortevekk og på tide med nytt blogginnlegg... Begynner med et bilde av de fine blomstene jeg fikk av Malene. Hun hadde plukket blomstene til meg i barnehagen.

Denne uka var det Malene som plukket blomster til meg<3

Denne uka var det tid for foreldresamtale på skolen, eller parents interview som de kaller det. Ikke like velorganiserte som hjemme, her fungerer det slik at læreren er til stede i klasserommet fra 12-17 og så må man komme i løpet av dette tidsrommet og vente på tur. Selina og jeg satt vel i ca en time og ventet. Vi fikk en slags terminvurdering og masse fine ord. Hun sa at det er fantastisk å ha Selina i klassen, at hun kommer til å savne henne veldig og kalte henne adorable. Nesten så jeg fikk tårer i øynene!

I ukedagene har vi jo litt begrenset med tid til "gøye" ting siden det er skole og barnehage på dagtid. Litt får vi jo gjort i ukene også da, og denne uka fikk Geir fullført dykkerkurset, vi har vært på stranda noen ganger og vært på et par trilleturer til butikken for å kjøpe is.

Undervannsselfie

Fly...
Nyter livet!
Ei til som nyter livet! Godt vi fikk tatt bildet før hun ble sur;)

Adrian ser etter fisk

Kyllingbegravelse har også funnet sted. Adrian er blitt veldig opptatt av høner, kyllinger og egg, og er stadig på jakt etter dette. Tidligere i uka fant han en bitteliten kylling som hadde satt seg fast i et rør og Geir fikk heldigvis kyllingen opp. Den var liten og mager og pjusk, og ungene fant brød og vann til den. Vi la den i en kasse og den satt der å pep etter mammaen sin. Vi fikk en godfølelsen for denne skapningen, og ville gjøre alt for å redde den. Da vi våknet neste morgen var den dessverre død! Den har nok vært så utslitt eller skadet at den ikke klarte å ta til seg næring. Den fikk i hvert fall en bedre død enn om den hadde blitt sittende fast i røret. Adrian begravet den og Malene pyntet med blomster på grava. For det er sånn de døde har, sa hun.

Kyllingens siste hvilested

Det er mange hunder som springer fritt rundt her, og tidligere i uka ødela en av dem sandalen til Malene. En av de gode ecco-sandalene:( derfor ble det skojakt på lørdag. Barnesko er et trist kapittel her på øya. De fleste unger bruker bare flip-flopper, men det synes ikke jeg er velegnet skotøy for barn. Malene vil heller ikke gå på slike sandaler. På butikk nummer fire fant vi i hvert fall noen crocs lookalike som får gjøre jobben til vi finner noen bedre sko i USA.

Vi var også innom markedet en tur og der hørte Selina til sin forskrekkelse ei jente som snakket norsk. Vi fant ut at vi måtte følge etter dem, og vi klarte å få hanket tak i dem. Det viste seg at de var fra Stavanger og var på jorda rundt-reise (tilsvarende turen vi hadde for fire år siden) med sine tre jenter på 1,7 og snart 9 år. Vi avtalte at vi skulle komme ned til deres bosted dagen etter.

På kvelden var naboene våre borte en liten tur, og vi har nå konkludert med at de må ta seg en tur til Norge. De er glade i å reise, så hvem vet?? Plutselig har vi storfint besøk fra Tonga;)

Filmtid

I dag var vi hos den norske familien. Ungene hadde det supert, deilig å få snakke norsk med andre unger!! Og godt for de voksne også. Ganske spesielt å sitte ved lagunen på ei lita øy langt ute i Stillehavet med andre nordmenn som er fra Stavanger og attpåtil har hytte på Moi:)

Overskyet søndag på Muri, men det gjør ingenting når det er norske barn å leke med!
Til og med kanoer til låns:)

Vi fortsatte dagen med middagsbesøk av en fastboende nordmann(en av to på øya), hans kone og deres sønn på 10 måneder. Veldig koselig:)

I helga har Selina og jeg også brukt tid på å forberede et foredrag om Norge som hun skal holde på skolen i morgen. Jeg skal bli med henne når hun skal ha foredraget. Hun skal også dele ut melkesjokolade vi har hatt med oss hjemmefra, vise noen bilder og noen norske mynter.

I kveld var det Malene sin tur til å få feber.... Forhåpentligvis forsvinner den like fort som den kom!

Nærbutikken vår

Mathea koser seg på baderingen. Godt den kommer til nytte,
 for i vannet skal hun i hvert fall ikke bruke den...

Uka som kommer blir spesiell, med siste dag både på skolen og i barnehagen. Og hjelp, vi har bare 13 dager igjen her. 13 små dager som må nyyytes!:)