Avreise og to dager i Los Angeles

Etter ei helg med avskjeder, pakking og ordning i huset var vi så klar for avreise som vi kunne bli.

Flyavgang fra Sola kl. 06.00 er jo et ugjestmildt avreisetidspunkt, og ikke det beste utgangspunktet for en lang reiseetappe. Ei heller er en transittid i København på 5,5 t det mest gunstige før en elleve timer lang flytur. Vi hadde kjøpt oss inn i SAS-loungen for å ha det litt mer komfortabelt, og det var et godt valg. Roligere og gode stoler, og buffet med kald mat og drikke.

11 timer på fly er kjedelig, det er ikke så mye mer å si om det. Spesielt når det er dagflygning. Men vi kom oss greit gjennom flyturen, passkontrollkøene var ikke så lange som fryktet, og det gikk raskt å få leiebilen. Kjøreturen til hotellet tok imidlertid litt tid, da det var mye rushtrafikk og pøsregn. Vi slapp så og si tingene våre på gulvet i det vi kom inn på hotellrommet, og stupte i seng veldig slitne etter over ett døgn på reisefot.

Vi var spente på hvor tidlig dagen kom til å starte, for ni timers tidsforskjell kan være vanskelig. Ved tidligere LA-opphold har dagene ofte startet kl. tre, så at det ikke ble før kl. halv fem var jo nesten som en bonus å regne!

Det var meldt kraftig regn på formiddagen på vår første dag i LA så vi hadde lagt opp til shopping først. Heldigvis åpner Walmart så tidlig som kl.seks, så allerede før kl. halv sju var vi på hjul. Tre timer ble brukt på Walmart og Target. Mathea var i ekstase over alle tingene hun har sett YouTubere har spist og drukket, og som hun nå kunne prøve ut.

Vi tok oss en liten time-out på hotellet før vi tok turen til Hollywood og Walk of Fame.

Vi visste at vi kom til å bli trøtte i dag også, så vi avsluttet mens leken ennå var god. Kl. 20 var alle i seng og sovnet øyeblikkelig.

Selvfølgelig begynte neste dag også tidlig, men de fleste sov til rundt halv seks. Etter frokost, pakking og utsjekking fra hotellet kjørte vi til et utsiktspunkt for Hollywoodskiltet. På vei opp til utsiktspunktet kjørte vi forbi mange flotte hus, og fikk også utsikt utover LA.

Vi har tidligere sett Hollywoodskiltet fra ulike steder, men dette utsiktspunktet var veldig greit.

Etterpå ble det en tur til Beverly Hills, Rodeo Drive og en kjøretur rundt i rikmannsområdene. Vi forvillet oss også inn på campusområdet til UCLA(universitetet i LA), og det var så vanvittig stort at det var en opplevelse å ha sett det.

Siste post på dagens program var Santa Monica. Et yrende liv av besøkende, artister som prøver å tjene en slant ved å opptre og selgere på rekke og rad. Deilig å kjenne sjøluft og høre bølgebrus, selv om temperaturen ikke akkurat fristet til strandliv.

Etter en matbit på Burger King satte vi kursen mot flyplassen. Trafikken i LA er helt håpløs, og vi endte opp med å bruke godt over en time på 12 km… Takke meg til trafikken i Flekkefjord!

Vi kom oss på flyet, og med det gikk ferden videre mot nye eventyr.

Noe av det som gjorde mest utrykk i LA var alle de hjemløse menneskene vi så. De heldigste hadde små telt de kunne krype inn i(men de var så små at jeg ikke kan tro annet enn at de må ligge sammenkrøpet i teltet). Andre hadde eiendelene sine liggende i poser. Vi så mennesker som lette i søpla etter mat og tomflasker, og vi så personer som tigget. Jeg kan ikke huske at omfanget var så stort de andre gangene vi har vært i LA. Trist å se på, og så takknemlig for at Norge har velferdsordninger.