Kia Orana!

Bare sånn til opplysning ble dette innlegget skrevet i går (søndag kveld), men internettkortet gikk tomt før jeg fikk publisert det...

Vips, så var denne uka også over… Ennå ei uke med mange opplevelser, og vi trives fremdeles veldig godt. Vi har vært her i seks uker nå og har sju uker igjen. Det er rart å være halvveis i oppholdet snart, jeg har nesten begynt å grue meg til å reise herfra allerede. Selvsagt blir det godt å komme hjem igjen, men jeg vet også at vi kommer til å savne Rarotonga veldig mye. Heldigvis har vi ei stund igjen:)

Ukedagene på dagtid er som regel ganske like her. Det er skole for Selina, undervisning for Adrian og meg og barnehage for Geir og småjentene. På onsdag tenkte Adrian og jeg å ta et aldri så lite bytte av klasserom(som vi også har gjort en gang før) og gikk med de andre til barnehagen. Det er ei strand med benker og bord på andre siden av veien for barnehagen, og her tenkte vi å ha undervisning med bading i friminuttene. Vi satte oss til, men måtte raskt innse at det ikke ble mye bading på oss. Til tross for fint vær og lite vind var sjøen i lagunen veldig urolig, og vannet var kjempehøyt. Da vi skulle ta bussen hjem igjen kjørte den en omvei bak flyplassen. Det var rett og slett så mye bølger at de skylte inn over veien. Den urolige sjøen skyldes visstnok en syklon som er laaangt borte fra Rarotonga, men som allikevel setter sine spor i sjøen. Utrolig!

Palmehytte i hagen er stas. Bare synd den har rast nå;)

Ettermiddagene denne uka har blitt tilbrakt enten i bassenget på Club Raro eller på stranda. Utrolig deilig å få kjølt seg ned med et bad, selv om badevannet er temmelig varmt.
Onsdag hadde Selina med seg hjem ei jente fra klassen. Hun heter Timata og bor ikke så veldig langt fra oss. Hun spiste middag her, de syklet litt og lekte med ball i hagen. De gikk også på butikken og kjøpte is. Veldig søt jenteJ

Selina og Timata

I helga har vi hatt leiebil. Vi hentet den lørdag morgen og kjørte en tur til markedet. Vi kikket litt i bodene, spiste is og så på underholdningen. Timata, venninna til Selina, er med i gruppa som danser på markedet hver lørdag. Vi måtte ta et bilde av henne med det fine dansekostymet på. Siden det var kvinnedagen hadde de en markering av dette på markedet. De rette fokus på vold i hjemmet, og i følge en undersøkelse som nylig var foretatt viste det seg av en av tre kvinner hadde blitt utsatt for dette. Videre kom det i undersøkelsen frem at bare en av fem oppsøkte hjelp. Det viktige budskapet deres var at kvinner må tørre å si i fra om at vold, fysisk eller psykisk, ikke er greit. På den måten kan de bidra til å endre holdninger, slik at kanskje deres egne døtre ikke trenger å oppleve det samme som dem. Så sant!!

Timata i dansekostymet sitt
Klokken to skulle vi være på Trader Jacks i byen. Det er et sted der lokalbefolkningen ofte bader og sosialiserer. Det er kafe, restaurant og padleklubb der. Og nettopp padleklubb var grunnen til at vi befant oss der klokken to. Her padler de i store seksmannskanoer, og dette ville da Geir prøve ut. Han fikk bli med på trening, og dette falt i smak. Nå blir det padling to ganger i uka på hamJ litt tungt var det visstnok, og litt vanskelig å få rett teknikk på å slenge åra over på andre siden av kanoen. Det fungerer visst slik at to og to padler på hver sin side om gangen, og etter en stund bytter de side. Den bakerste personen styrer båten og roper også ut når de skal skifte side. Mens Geir padlet badet vi andre.

Geir er klar for padletur

Selina og Adrian bader på Trader Jacks

På kvelden tok vi en rusletur på Muri Beach. Da vi kjørte ned til stranda havnet vi borti en rugbykamp. Skal si det var folksomt og livat! Området var stappfullt av biler, mopeder og mennesker. Mange satt på taket på bilene sine mens de så på kampen, og det var skikkelig partystemning. Det var nesten så vi fikk lyst til å gå på Rugbykamp, selv om vi er lite sportsinteresserte;) På vei hjem fra stranda stoppet vi på et gatekjøkken og kjøpte med oss nuggets, hamburgere og pommes frites. Sammen med lørdagsgodis som var handlet inn tidligere på dagen var lørdagskvelden reddet;)

Gøy å tumle rundt på stranda!

I dag, søndag, har vi kjørt rundt øya. Vi stoppet først på Whale- and wildlifecenter. Ikke store huset, men utrolig hvor mye de har klart å gjøre ut av arealet. Her er det mye info om hvaler og de har hvalskjelett, tenner osv utstilt. Det er også utstillinger om haier, dykking, skipsvrak, krabber, akvarier med fisk og mye annet. Og Arndt, hvis du leser dette, dama på senteret husket deg. Jeg måtte si til deg at de var i full aktivitet fremdelesJ

Deretter kjørte vi til sykehuset(der vi heldigvis bare parkerte!) og gikk opp til et utsiktspunkt. Ikke så langt, men litt bratt og varmt.

Mathea ville helst gå selv:)
Vi tok så den indre veien sørover på øya og kjørte i frodig, grønt landskap til vi svingte ut igjen på hovedveien og stoppet ved FunPark, et liiite bade/lekeland med hoppeslott og vannrutsjebane. Her utfoldet ungene seg i en time, før det var tilbake i bilen igjen.

Siste post på programmet var besøk hos en nordmann, hans kone(som er herfra) og deres ni måneder gamle gutt. Vi har tilfeldigvis møtt på Espen et par ganger og vi avtalte at vi skulle stikke innom dem i dag. De flyttet til Rarotonga for to år siden, og hadde ganske nylig flyttet inn i nybygd hus. De hadde faktisk samme IKEA-kjøkken som oss;) de hadde sendt en del av byggematerialet og det meste av interiøret i containere fra Norge.  Veldig koselige folk! De ville også invitere oss på middag sammen med noe av konas familie, for de har visst barn som våre unger kan leke med.

Det var vår uke! Skjønner på diverse facebookoppdateringer at dere har hatt litt sol og gode temperaturer de siste dagene, må være skjønt for dereJ Her er vi så bortskjemt med sol og varme at jeg nesten ikke kan se for meg at dere sitter der hjemme i et helt annet klima!