Ny uke har fløyet forbi

Kia Orana igjen! Ukene flyr fremdeles avgårde. Det rare er at tiden går veldig fort samtidig som vi føler at vi har vært her lenge. Det henger nok sammen med at forholdene er små, man blir fort kjent på øya og treffer stadig "kjentsfolk". Samtidig har vi ett hovedfokus her, og det er å suge til oss alle inntrykk et slikt øyopphold byr på. Da rekker faktisk tre måneder ganske langt!

Vi har nå anskaffet oss leiebil som vi skal ha de siste ukene. Det har fungert sånn tålig bra å ta bussen rundt, men nå som vi føler at oppholdet vårt er i sluttfasen vil vi gjerne ha mest mulig ut av tiden. Og det får vi ikke med buss! Det er herlig å ha bil igjen, utrolig hvor mye friere vi føler oss:) nå kan vi frese rundt der vi ønsker når vi ønsker, og det er slutt på å bakse vogn og strandveske inn på bussen som til tider kan være ganske overfylt eller forsinket.

Mango har blitt Mathea sin yndlingsfrukt. Hun sluker ned en mango på nullkommaniks, og imponerer flere av de voksne i barnehagen. For noen dager siden banket det plutselig på døra. Der sto ei av de som arbeider i barnehagen med en diger pose med mango. Hun skulle reise to uker til New Zealand og ville bli kvitt noe frukt før hun reiste. Så da tenkte hun på oss, snille dama. Vi måtte frem med bagasjevekta for å se hvor mange kg det var. Jeg anslo opp mot 10 kg, og det viste seg at det var 10,25 kg. Så nå har vi mango for ei stund!

Malene elsker pasjonsfrukt, og ekstra stas er det nok fordi hun kan finne frukten i busken i hagen. Spiller ingen rolle om den er grønn og umoden, finner hun en skal hun ha den;)

Jeg holder nok fremdeles en knapp på stjernefrukt. Til vår fortvilelse er stjernefruktreet "vårt" nesten tomt for frukt, så nå kan vi ikke gå dit å plukke mer. Råflaks for oss at noen ukjente mennesker gav oss 13 stjernefrukt i dag! De hadde fått stjernefrukt av noen bekjente og lurte på om vi ville ha noen. Mange sjenerøse mennesker her:)

Kokosnøtter er en viktig ting, og treet blir kalt for Tree of life. Det har vært et viktig tre for menneskene her i lange tider. Av treet får man både væske og næring, så man kan overleve lenge om man bare har tilgang på kokosnøtter. Unge nøtter, de grønne, er de det er vanligst å drikke. De brune nøttene, som da er gamle, er de som er vanligst å spise. De brune egner seg også til å raspe, og man kan klemme ut væsken fra raspet kokosnøtt slik at det blir kokoskrem. Det er dette vi kaller kokosmelk hjemme. Det hvite som da blir igjen kan tørkes og vips har vi kokosmasse slik vi er vant til å kjøpe den i butikken. Det er hardt fysisk arbeid både å få frem kokosnøtta fra skallet sitt og raspe den, og det er tidkrevende å tørke massen. Det er altså langt mer behagelig å kjøpe dette ferdig i butikken. Men vi måtte jo selvsagt prøve det en dag;)

Rasperasperasp...

Vi silte/klemte kokosraspet vårt gjennom et kjøkkenhåndkle

Og så hadde vi både kokoskrem og rasp som kunne tørkes!

Naboen fikk senere låne et ordentlig raspeverktøy, og dette måtte jo også prøves!

"Skallet" er visst også bra å lage bål med og kokosmelk(altså det blanke i nøtta) er så næringsrikt og bra for kroppen at om de går tom for intravenøs næring kan kokosmelk brukes som en erstatning. Det var det legen i nabohuset som fortalte oss. Hun kalte også Mathea for en ordentlig Island girl der hun gikk rundt og knasket på kokosnøtt.

Lokalavisen her heter Cook Island News, kommer ut alle dager unntatt søndag og koster ca 10 kr. Vi pleier som oftest å kjøpe avisen hver dag for å holde oss litt oppdatert på hva som skjer og lære litt mer om samfunnet her. Vi er jo også inne på VG og SOL og diverse andre nettsteder daglig, og der hadde vi såvidt lest om båten i Sverige som var blitt liggende ved en brygge et par år siden eieren hadde glemt at han hadde den. Et par dager senere dukket sannelig denne historien opp i lokalavisen her også, det synes jeg var ganske morsomt:) ellers har saken om det savnede flyet fenget både små og store her i familien. Kanskje fordi vi er ute og flyr titt og ofte? Eller fordi vi tidligere en gang har flydd med Malaysia Airlines fra nettopp Kuala Lumpur? Heldigvis virker det ikke som ungene er spesielt nervøse for flyturen hjem, og det er jo veldig bra all den tid vi må tilbringe 23 timer i luften for å komme oss hjem igjen;)

Klesvasken her nede er et sørgelig kapittel, klærne blir nemlig ikke rene:( Vi har maaange klær som er fulle av flekker. Utleieren vår sier at vannet er så skittent her at det er vanskelig å få klærne rene. De legger ofte klærne i bløt i to dager før de vaskes, så nå prøver vi å gjøre dette med de skitneste klærne. Vet ikke helt hvor mye det hjelper, men... Flere andre har også sagt at klær ikke blir rene her. Krysser fingrene for at vi klarer å få bort flekkende med litt hjelp fra Vanish når vi kommer hjem, men det er jo langt fra sikkert siden flekkene blir såpass gamle. Gode tips tas i mot med takk;)

Forrige uke var jo litt kjip med sykdom i hus. Denne uka har alt vendt tilbake til normalen, fantastisk deilig:) De to minste har foreløpig ikke fått det, og vi krysser fingrene for at de skal slippe!! Begynnelsen av uka ble brukt til å komme i gang med skolearbeid igjen, barnehage, trilletur, bading på Club Raro og lek i hagen.

Leketelt på verandaen

Mathea liker å tusle rundt dørene:)
Det gjør Malene også:)

På torsdag hadde vi stranddag etter at skolearbeid og barnehage var unnagjort. Det er stor forskjell på lavvann og høyvann her og ved høyvann er stranda i nærheten av huset vårt ubrukelig. Da er det rett og slett ikke noe strand igjen, bare ei steinrøys. Når det er lavvann er den veldig grei, og ungene synes det er spesielt gøy å leke der siden noen av korallene kommer over vann og det blir mange små vanndammer i korallene.

Luksus å ha en slik strand helt  for seg selv i fire timer!

Korallene ved lavvann
Pappaperm<3
Ungene koser seg!

På ettermiddagen var ungene og jeg på lekeplassen mens Geir padlet.

Kjøre båt til Afrika...

Spasertur gjennom byen etter lekeplasstur

På fredag var vi på en matfestival som en skole på øya arrangerte til inntekt for skolen sin. De hadde rigget opp mange telt og kunne tilby det meste av forskjellig mat som kylling, grilltallerkener, smoothie, kaker, sukkerspinn osv. Loddsalg var det også. Vi fikk stappet i oss litt her, og tok oss en bytur etterpå. Siden vi først var i gang med spising på fredag tok vi oss også en tur på restauranten der vi hadde gavekortene etter triatlonen. Og med det fikk jeg en påminnelse om hvorfor vi sjelden et ute og spiser. Unger på restaurant er slitsomt. Spesielt når en av dem er snart 15 måneder, full av viljestyrke og ikke interessert i å sitte stille. Og bedre ble det ikke av å lese følgende på barnemenyen: children are welcome but must remain seated. Joda, det er jo veldig lett! Maten var god(da den omsider kom), men for å si det slik så tok vi oss ikke tid til dessert også. Med fare for å høres utakknemlig ut; takke meg til middager hjemme!

Lykken er et sukkerspinn:) Litt alvorlig, muligens fordi
sukkerspinnet omtrent smeltet bort...

Lørdag formiddag ble det en tur på lekeplassen og på matbutikken, og ettermiddagen ble brukt til bading på Trader Jacks mens Geir var på padling. Hjemmelaget pizza, film og eart hour på kvelden. I VG ble det faktisk nevnt at Cook-øyene var siste sted der markeringen ble gjennomført, litt gøy at de nevnte lilleputtlandet vi befinner oss i;) og under earth hour fikk vi jo brukt stearinlysene vi kjøpte inn da syklonen var på vei også, så det ble en riktig koselig lørdagskveld! Da vi skulle legge oss tok det imidlertid til å pøsregne( og da mener jeg virkelig pøsregne!) og blåse noe voldsomt. Det var slik jeg hadde forventet meg opptaktene til syklonen. Det ble en diger vanndam i hagen og tingene som lå på verandaen måtte inn i full fart før vi kunne ta kvelden.

Da vi våknet i dag, søndag, hadde været roet seg og det klarnet etterhvert opp. Vi har hatt en fin dag på stranda, isstopp på vei hjem og plutselig et badestopp til på veien. Glad for at vi har leiebil nå og dermed kan være impulsive:)

Det er søndag kveld her nå, og etter at dere stilte klokka i helga ligger vi nå 12 timer bak dere. Det vil si at dere er i full gang med ny uke, mens vi avslutter vår uke. Håper dere alle får ei strålende uke i det deilige vårværet jeg hører rykter om:)

Mmm, det er jammen godt med is!:)